21/11/2018
Cultura

Veure imatge de  Joan Morey presenta al Centre d’Art Tecla Sala el projecte “Col•lapse. Cos social”, guanyador del Premi de Videocreació   (nova finestra)
La mostra examina la construcció del cos a la cultura contemporània universal

El Centre d’Art Tecla Sala inaugura dijous 22 de novembre l’exposició “Col•lapse. Cos social”, de Joan Morey, guanyadora de la tercera edició del Premi de Videocreació de la Xarxa de Centres d’Arts Visuals de Catalunya, Arts Santa Mònica i LOOP Barcelona. “Col•lapse” és un projecte organitzat pel Centre d'art Tecla Sala juntament amb el Centre d'Art Contemporani de Barcelona - Fabra i Coats i comissariat per Latitudes. Consta de tres parts que tenen lloc de manera simultània fins al mes de gener de 2019.

“Col•lapse. Cos social” examina la construcció social del cos en la cultura contemporània occidental i el desencadenant en l’àmbit de la performance. El punt de partida del projecte és la representació de les lliçons d’anatomia en la pintura barroca. Des de la revisió dels enfocaments teòrics de la sociologia del cos es recrea una lliçó d’anatomia contraposant dos elements principals: el cos actual (del performer) i un escenari històric situat a l’antic amfiteatre anatòmic de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya.

L’obra audiovisual apareix envoltada d’elements de vestuari i d’attrezzo i materials promocionals, obres derivades i documents procedents de la fase d’investigació presentats en vitrines, tractades com a reliquiaris o taules d’autòpsia, distribuïdes  per l’espai amb l’objectiu d’establir nexes conceptuals entre el cos —entès com un element de la maquinària social— i la càmera —tractada com a dispositiu de vigilància subversiu que revela les vulnerabilitats de l’ànima humana.

La primera part del projecte, “Col•lapse. Màquina desitjant”, s’exposa actualment al Centre d’Art Contemporani de Barcelona-Fabra i Coats, i revisa deu projectes rellevants de l’artista desenvolupats en els últims quinze anys.

La darrera part del projecte es titula “Màquina esquizofrènica” i consisteix en una gran performance inèdita que tindrà lloc al gener de 2019 en una ubicació molt rellevant de Barcelona que, de moment, es manté expressament en secret. L’acció en viu s’integrarà en la narrativa, més extensa, del passat físic i discursiu de l’espai escollit.

Joan Morey (Mallorca, 1972) viu i treballa a Barcelona. Llicenciat i DEA en Belles Arts per la Universitat de Barcelona. Té el Premi Ciutat de Barcelona 2017 d’Arts Visuals.  El 2015 va rebre la Beca MAEC-AECID per al Programa de residències per a artistes i investigadors espanyols i estrangers a l’Acadèmia d’Espanya.

L’exposició es pot visitar al Centre D’art Tecla Sala fins al 13 de gener.