02/12/2020
Districte Cultural

Veure imatge de Cooking in Maximum Security, tercera intervenció artística d’“Els col·leccionables del kiosk solitari”    (nova finestra)

L’artista Matteo Guidi recupera la presència de les receptes de cuina als prestatges del quiosc de l’avinguda del Metro, a Santa Eulàlia amb l’acció Cooking in Maximum Security. Si anteriorment estaven ocupats per les revistes i pels fascicles col·leccionables de receptes de cuina, ara Guidi mostra, projectats en una pantalla, quatre vídeos de receptes: pastís de formatge, amanida rica, cafè taleguero i pastís de xocolata.

L’acció s’emmarca en el cicle “Els col·leccionables del kiosk solitari”, una proposta de l’associació cultural Trama 34, en col·laboració amb el Districte Cultural de L’Hospitalet. La intervenció artística que es farà demà dijous, d’11 a 14 hores, a l’antic quiosc de premsa situat a l’avinguda del Metro, a Santa Eulàlia.

La singularitat de les receptes que presenta Guidi és que no s’utilitzen els ingredients habituals ni els utensilis necessaris per fer-les. Aquestes particularitats no provenen de la voluntat de qui ens les ensenya ni de l’artista sinó de les limitacions que imposa la situació en què viuen les protagonistes. Les imatges que es projecten són el resultat d’un seguit de tallers que Matteo Guidi va dur a terme amb dones de la presó Brians 1.

Durant tres mesos, Matteo Guidi va impartir un taller en el qual les participants van poder expressar-se a través de la cuina malgrat estar desproveïdes de tot el necessari. Entre les activitats que van sorgir en les sessions es van fer aquests vídeos de receptes que expliquen alguns dels plats que cuinen en ocasions especials o celebracions, amb els pocs productes que tenen a l’abast i les eines de plàstic que estan permeses.

No poder optar a aliments variats i als utensilis necessaris per aconseguir cuinar amb tota naturalitat accentua la situació de sotmetiment a una estructura normativa i restrictiva. A diferència d’altres països, el sistema penal espanyol no permet a les recluses cuinar en les cel·les. En aquest context, una activitat tan mundana com cuinar esdevé subversiva i posa de manifest les restriccions a l’autonomia personal que imposa una presó.

Els treballs que ara presenta Matteo Guidi formen part d’un cicle més ampli anomenat Cooking in Maximum Security, que abasta una primera fase a Itàlia i una segona a Espanya. El projecte parteix d'una recerca mitjançant entrevistes i la realització de diferents tallers amb persones en centres penitenciaris.

Com en altres treballs de Guidi, aquest projecte es desenvolupa entre la intersecció de l’art contemporani i l’antropologia social, i el tema central és reflexionar al voltant de la cultura material. A partir de l’observació de diferents grups socials o persones analitza com es relacionen amb els seus objectes quotidians posant el focus en possibles nous usos i noves simbologies. Des d'aquí, genera un treball crític i subtil que alhora està carregat de poètica.