21/10/2016
Cultura

Veure imatge de  La Secció Filològica de l’IEC celebra a L’Hospitalet el ple i dues sessions sobre la llengua i la literatura al municipi (nova finestra)
L’Hospitalet és, en nombre d’habitants, la segona ciutat de Catalunya i la cinquena de tot el domini lingüístic català, només superada en aquest sentit per Barcelona, València, Palma i Alacant. Segons, l'IEC, es tracta d’un territori sociolingüísticament i culturalment molt complex i, alhora, presenta grans oportunitats per al desenvolupament de la llengua catalana.

Entre avui divendres i demà dissabte, la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) hi celebra el ple mensual i dues sessions obertes al públic en què es radiografiaran l’estat de la llengua, la literatura i la cultura catalanes a la ciutat.

Les jornades s’han obert avui divendres amb una recepció institucional a càrrec de l’alcaldessa, Núria Marín, i de la presidenta de la Secció, M. Teresa Cabré, al palauet Can Buxere.

La primera sessió pública, titulada LL’HENGUA, es fa avui divendres a l’auditori Barradas. Hi participen el regidor de Cultura, David Quirós, i M. Teresa Cabré. Es pronunciaran les conferències següents: «Toponímia històrica de l’Hospitalet de Llobregat», a càrrec de Josep Moran, membre de la Secció Filològica i director de l’Oficina d’Onomàstica de l’IEC; «La situació sociolingüística a l’Hospitalet de Llobregat», a càrrec d’Albert Fabà, sociolingüista; «Del Servei d’Acolliment Lingüístic a la Gimcana de les Llengües», per Gemma Vázquez, directora del Centre de Normalització Lingüística de L’Hospitalet; «Cursos d’acollida», a càrrec d’Ahmed Yafou, president de l’Associació Cultural Mediterrània, i, finalment, Gemma Rigau, membre de la Secció Filològica i presidenta de la Comissió de Gramàtica de l’IEC, presentarà la nova Gramàtica de la llengua catalana de l’IEC. La sessió es clourà amb un col•loqui moderat per Ramon Sistac, membre de l’IEC, i un espectacle de Jazz Manouche a cura de l’Escola de Música – Centre de les Arts de L’Hospitalet.

El Centre Cultural Bellvitge serà l’escenari on tindrà lloc,  demà dissabte la segona sessió de les jornades, titulada L’HITERATURA, que consistirà en les conferències següents: «Presència de l’Hospitalet de Llobregat a la literatura», pel filòleg i documentalista Carles Ferrer; «L’experiència del Premi L’H Confidencial i l’especialització de la Biblioteca La Bòbila en novel•la negra», a càrrec del director de la Biblioteca La Bòbila, Jordi Canal; «L’evolució del català a l’Hospitalet», que pronunciarà Matilde Marcé, membre de l’Ateneu de Cultura Popular de l’Hospitalet de Llobregat; «L’Hospitalet: Districte Cultural», a càrrec de Joan Francesc Marco, coordinador de projectes estratègics de l’Ajuntament de L'Hospitalet, i, finalment, «L’Hospitalet Escriu», per Gemma Isern i Olga Marcos, coordinadores de la iniciativa L’Hospitalet Escriu de la Biblioteca Central Tecla Sala. Per acabar, se celebrarà un col·loqui moderat per Màrius Serra.