28/01/2020
Biodiversitat

Veure imatge de Es consolida la presència a L’Hospitalet de dues parelles reproductores de falcons peregrins (nova finestra)
El projecte de reintroducció del falcó pelegrí (Falco peregrinus brookei) a L’Hospitalet es consolida amb el naixement el 2019, per primera vegada a la caixa niu de l’hotel Hesperia Barcelona Tower —a l’avinguda de la Granvia— de quatre pollets: tres mascles i una femella. També la parella de Torre Realia, a la plaça d’Europa, va pondre quatre ous l’any passat, tot i que en aquesta ocasió la cria no va reeixir perquè el mascle havia canviat i era encara massa jove.

Ja és el setè any consecutiu que els falcons crien a L’Hospitalet, des de la seva reintroducció a la ciutat el 2008. A partir de 2013, que és quan comencen a nidificar, hi han nascut 21 exemplars, dotze mascles i nou femelles, que han contribuït a preservar a l’àrea metropolitana aquesta espècie protegida per la Llei del patrimoni natural i de la biodiversitat. A més d’aquestes dues caixes niu, n’hi ha instal·lades també en una torre d’alta tensió als voltants del riu Llobregat —amb una parella de xoriguers (Falco tinnunculus)— i a l’església de Santa Eulàlia de Mèrida, al barri del Centre, que encara no està ocupada.

Fins ara, tots els pollets havien nascut a Torre Realia —els darrers, quatre exemplars el 2018—, en una caixa niu que s’ha renovat i millorat els darrers anys per fer-la més segura per a les cries. També hi ha col·locada una càmera a l’interior que permet fer un seguiment més acurat de les aus i observar-les en directe.

El projecte, que forma part del programa de biodiversitat de la ciutat, l’Agenda 21 local, té com a objectiu establir una població nidificant i viable del falcó pelegrí a L’Hospitalet, incrementar la riquesa faunística de la ciutat i millorar la gestió dels espais urbans, per la seva contribució a la regulació de poblacions d’aus urbanes com els coloms, les tórtores i les cotorres.

Els falcons nascuts des de l’inici del projecte s’han identificat amb una anella de color amb codi alfanumèric a les potes, sistema que permet fer un seguiment de cada exemplar. El falcó pelegrí és una espècie protegida per les legislacions catalana, espanyola i europea, i també per disposicions legals d’abast mundial.

Segons un estudi realitzat per l’Ajuntament, la presència dels falcons a la plaça d’Europa ha reduït de forma molt significativa l’impacte negatiu dels coloms a l’espai públic de la zona en un radi de 500 metres del niu, i hi ha situat la densitat d’aquestes aus en set coloms/km2, quan la mitjana de la ciutat és de 1.900 coloms/km2.

Els falcons pelegrins es poden veure volant als voltants de la Torre Realia, el sector econòmic de Granvia L'H, la Zona Franca, Montjuïc, el port de Barcelona, el riu Llobregat i la zona agrícola del Baix Llobregat.

Els professionals que fan el seguiment del programa de reintroducció d’aquestes aus protegides a l’àrea metropolitana oferiran demà, dimecres 29 de gener, la conferència “Els falcons urbans, 20 anys d’història – Espècies protegides”, que tindrà lloc  a les 19 hores, al Centre Cultural Sant Josep.