03/07/2020
Participació

Es presenta el Pacte de ciutat davant del Consell de Ciutat de L’H

Veure imatge de Es presenta el Pacte de ciutat davant del Consell de Ciutat de L’H  (nova finestra)

L’alcaldessa, Núria Marín, ha presidit la sessió extraordinària del Ple del Consell de Ciutat de L’Hospitalet, màxim òrgan consultiu de participació ciutadana integrat per representants de les entitats econòmiques, socials, professionals i veïnals, durant la qual s’ha presentat als seus membres el Pacte de ciutat, un front comú institucional i ciutadà per reactivar social i econòmicament la ciutat.

Abans d’iniciar l’ordre del dia, Núria Marín ha volgut recordar “les víctimes de la Covid-19 i les seves famílies, i totes les persones que han patit la malaltia”, així com el “treball incansable de les entitats i dels voluntaris de la ciutat, que han creat una xarxa de solidaritat per ajudar les persones més vulnerables”.

L’alcaldessa ha explicat que al Ple del mes d’abril va anunciar que el Govern impulsaria un gran pacte de ciutat, “un pacte de consens on tots els grups polítics municipals i els agents socials i econòmics de la ciutat concertessin les accions necessàries per impulsar la reactivació econòmica i social i perquè els sectors i la ciutadania més fràgils no es quedin enrere”.

Ha estat el tinent d’alcaldia Francesc J. Belver l’encarregat de presentar el Pacte de ciutat als membres del Consell. “La reacció conjunta institucional i ciutadana durant l’estat d’alarma ha servit per garantir els serveis essencials i donar resposta a les noves necessitats sorgides de la pandèmia. Aquest esperit d’unió i col·laboració és el que es vol recollir en aquest gran acord de ciutat que estem treballant”, ha afegit Belver. El pacte ha de ser l’instrument que “ens permeti, des del consens, continuar treballant units i sumant esforços col·lectius i individuals de manera coordinada i planificada per encarar el nou escenari postcoronavirus”.

D’aquest acord sorgirà un pla de reactivació que vol recuperar la seguretat i la confiança de la ciutadania i la garantia de la salut mentre no hi hagi una solució definitiva a la malaltia o risc de contagi; liderar la sortida de l’escenari postpandèmia; aprofundir en una ciutat justa, igualitària, que garanteixi els drets bàsics, i reactivar l’activitat productiva sostenible i, alhora, preservar els nivells d’ocupació a la ciutat.

Es tracta d’un gran pacte de ciutat que vol sumar totes les sensibilitats i tenir la màxima representativitat. Per fer-ho, s’han recollit les propostes dels grups polítics municipals, i ara s’està fent el mateix amb les entitats i agents socials representats al Consell de Ciutat, amb el teixit associatiu, els agents dels sectors econòmic, cultural, educatiu i el moviment veïnal representat per la Federació d’Associacions de Veïnes i Veïns de L’Hospitalet. La voluntat és tenir un primer document a finals de juliol.

A partir d’aquí, les diferents propostes d’actuació s’agruparan en quatre eixos estratègics que s’alineen amb els objectius de desenvolupament sostenible i l’objectiu de “Barreres 0 al 2030”:

1. Entorn urbà: adaptar l’espai públic, la mobilitat i les infraestructures a la nova realitat.
2. Entorn social: reconstrucció de les infraestructures comunitàries: educació, cultura i esports. Posar les persones al centre de les polítiques i garantir drets i llibertats.
3. Entorn econòmic: canvi de paradigma, reforç de l’estat de benestar. Explorar l’intercanvi, la complementarietat, l’economia circular. Impulsar l’ocupabilitat en sectors estratègics.
4. Entorn institucional. Reorganització de l’estructura municipal per adaptar-la de forma segura i eficient a les noves condicions de treball.

Un cop recollides les propostes, s’avaluaran per un equip de tècnics municipals transversal que seran els encarregats de la seva sistematització (descripció, cost previst, calendari, agents implicats...). N’hi haurà un retorn i una rendició de comptes dos cops a l’any.

El Pla de reactivació s’estructura al voltant de tres idees: ningú no quedarà enrere en la recuperació del municipi; és necessari un consens cívic per repensar el model de ciutat dirigit a l’increment del benestar i a l’erradicació de desigualtats, i L’Hospitalet serà capdavantera en innovació social aplicada a la reactivació local.