21/10/2016
Neteja i manteniment urbà

Es posa en marxa un nou servei de neteja d’intervenció integral

Veure imatge de  Es posa en marxa un nou servei de neteja d’intervenció integral (nova finestra)
L’alcaldessa Núria Marín ha presentat el nou servei de neteja d’intervenció integral en zones d’atenció preferent, que es durà a terme de dilluns 24 a divendres 28 d’octubre en una zona delimitada de Pubilla Cases. L’objectiu és dur a terme una neteja a fons de la via pública que permeti millorar la higiene i la percepció que els veïns i les veïnes tenen del seu barri.

En aquesta actuació intervenen els serveis municipals de neteja, de manteniment de parcs i jardins i d’infraestructura urbana que actuen de forma coordinada durant cinc dies en una àrea delimitada de la ciutat, en aquest cas l’avinguda de Severo Ochoa i els  carrers de Marcel•lí Esquius, de les Amapolas, de les Roses i de Luarca. Aquest servei s’anirà fent als diferents barris de la ciutat, a petició de les regidories de districte.

L’alcaldessa ha destacat que “la neteja de la ciutat és una prioritat per a nosaltres: a l’Ajuntament fem tots els esforços possibles per millorar la imatge de la ciutat i, amb ella, el dia a dia dels nostres veïns i veïnes. Aquesta iniciativa és una prova pilot que replicarem a la resta de la ciutat”. Marín també ha demanat la col•laboració ciutadana per mantenir un entorn digne: “nosaltres hem de fer la nostra feina, però també és cosa de tothom tenir conductes cíviques i respectuoses. És necessari un esforç col•lectiu”.

Durant el temps que es porta a terme la intervenció, es treuen les males herbes dels escocells i s’omplen de sorra; es netegen de grafits els edificis d’habitatges privats prèvia autorització, el mobiliari urbà i la senyalització, i es neteja el carrer amb aigua calent a pressió, amb detergents i desgreixants. Paral•lelament, es reparen desperfectes a voreres, mobiliari urbà, senyalització i enllumenat públic. La intervenció suposarà la prohibició d’aparcar en aquesta àrea el dijous 27, de 7.30 a 20 hores.

Com a novetat i de forma experimental, els tècnics municipals aplicaran a la zona un cop netejada un producte que repel•leix els pixats dels gossos.

Precisament, durant els mesos de juny, juliol, agost i setembre l’Ajuntament ha intensificat la campanya per recordar als propietaris d’animals de companyia l’obligació de recollir-ne els excrements als espais públics, ja que són una de les principals fonts de contagi de malalties entre les mascotes i un problema de salut pública. També s’ha rellançat la campanya que recorda a la ciutadania que és obligatori que la mascota estigui identificada i censada; que sempre s’ha de portar lligada a la via pública, i que no pot accedir a les zones de jocs infantils.

En aquest període, la Guàrdia Urbana ha controlat prop de 1.800 gossos, dels quals 1.200 tenien tota la documentació i el seu estat i el seu comportament a la via pública eren correctes. A més, ha posat 452 denúncies per no tenir inscrits els animals al cens —aquesta denúncia s’invalidava si s’hi inscrivia l’animal, un tràmit que es fa de manera gratuïta—, per anar a la via pública sense lligar o per no recollir-ne els excrements.

Pel que fa als animals potencialment perillosos, la policia local ha aixecat 316 actes d’infracció per no tenir inscrit l’animal al Registre Municipal, per portar-lo sense lligar o sense morrió, per manca de llicència o d’assegurança, per no tenir el microxip o per portar més d’un gos per persona.

Tractaments de desinfecció i desinsectació

Com a part del pla de neteja i manteniment de la ciutat, l’Ajuntament realitza tractaments de desinfecció i desinsectació que, tot i que s’efectuen de forma periòdica al municipi durant tot l’any, s’han intensificat coincidint amb els mesos d’estiu.

Així, per tal de garantir un espai públic lliure d’insectes, s’han tractat amb insecticides 1.500 arquetes d’accés al clavegueram dels carrers principals, la meitat amb pintura insecticida, així com de les zones on s’ha detectat una presència més intensa de paneroles, que, un cop tractades, s’han senyalitzat. També s’han realitzat 269 actuacions a petició de la ciutadania i s’han rebut més de 800 trucades amb relació a aquest tema. Aquesta actuació ha tingut un cost de 86.500 euros.

Paral•lelament, s’ha procedit a la neteja a fons de la part inferior de les bateries de contenidors, per evitar els focus de brutícia que faciliten la proliferació d’insectes i també s’ha desinfectat.

El servei de la recollida de residus municipals, neteja viària i neteja de clavegueram es va adjudicar mitjançant concurs públic a l’empresa Fomento de Construcciones y Contratas per un període de 10 anys. El servei compta amb 348 treballadors i 132 vehicles amb un cost anual de 29 milions d’euros.