15/02/2018
Cultura

Veure imatge de  National Geographic presenta l’exposició “Un día cualquiera” del fotoperiodista Manu Brabo, Premi Pulitzer 2013   (nova finestra)
L’exposició “Un día cualquiera” del fotoperiodista Premi Pulitzer 2013 Manu Brabo es podrà veure del 15 de febrer al 25 de març a la Sala Polivalent del Mercat de la Florida de L’Hospitalet.
Aquesta mostra, organitzada per National Geographic, és la primera exposició individual de Brabo i presenta un recorregut fotogràfic per les guerres, conflictes i revolucions que han marcat l’inici del segle XXI a Orient Mitjà: Líbia, Síria, Egipte, l’Iraq... A través de l’exposició Brabo busca “dotar l’espectador d’informació i elements d’anàlisi que ajudin a comprendre les tragèdies que assolen avui en dia la regió i que estan condicionant, en gran mesura, les polítiques i pors d’una Europa convulsa".
Brabo ha seleccionat treballs que ha realitzat des de l’any 2011, fent un exercici de retrospectiva a través del qual ha constatat que la guerra és un succés total en si mateix. “Un día cualquiera” és un passeig gràfic per la trista realitat en la qual la vida s’ha transformat per a un gran nombre d’habitants del planeta i alhora és una reflexió sobre el temps complex en el qual vivim.
La mirada de Manu Brabo sobre els conflictes que  tenen lloc a l’Orient Mitjà ens ofereix una perspectiva única i molt personal sobre la immensa tragèdia quotidiana que s’esdevé dia a dia en aquests territoris, una visió que el connecta directament amb la millor tradició del fotoperiodisme.
Aquesta exposició s’ha programat en el marc del Districte Cultural de L’Hospitalet, el projecte de ciutat que parteix de la voluntat de convertir la cultura en un motor de transformació i una aposta pel creixement de L’Hospitalet, tant en l’àmbit social com en l’econòmic. Un espai en què la creativitat, el talent i la innovació esdevenen protagonistes. El muntatge de la mostra ha anat a càrrec d’Addretouch, empresa de postproducció fotogràfica instal•lada al Districte Cultural, un nou concepte de photolab que potencia el lligam entre el fotògraf i el laboratori.

Manu Brabo, sobre la seva primera exposició individual
La mostra és la història viva de pobles i ciutadans plens d’esperança que s’aixequen davant dictadures opressores. Brabo ha estat testimoni del valor dels que anhelen la llibertat en aquests països i també de la desintegració de les societats i dels rancors històrics. “Nens que s’han transformat en guerrers i moltes vides truncades. Projectes, il•lusions i futurs que s’esvaeixen, des de fa dècades, a cop de bomba, gas sarín, immolacions i naufragis al mar Mediterrani”.
El fotògraf assegura que li ha costat molt trobar imatges que representin “la vida quotidiana”, ja que totes les situacions retratades venen condicionades per la situació de guerra: “tot forma part d’una obra, on cada acte, escenari i situacions són conseqüència i víctimes del guió que els envolta i que no els hi dona sortida”.
Brabo explica que ha captat “el millor i el pitjor de l’ésser humà”. Des d’herois i heroïnes anònims que creuen carrers amb franctiradors per aconseguir pa, veïns comuns que s’han deixat la pell regirant els enderrocs on reposen vells, dones i nens, metges que arrisquen la seva vida i mantenen hospitals oberts tot i els bombardejos, activistes, bombers...  fins a gent amb odi sense mesura, els més defallits, “en un món on la violència és el seu bagatge, el seu hàbitat, el seu terreny i el seu fertilitzant”.

Sobre Manu Brabo
Manu Brabo és un fotoperiodista independent, Premi Pulitzer 2013 per la seva cobertura de la guerra civil a Síria. El seu treball se centra principalment en conflictes socials, impacte de desastres naturals, canvis polítics, aixecaments, revolucions i guerres en països com Hondures, el Salvador, Haití, Bolívia, Kosovo, Líbia, Egipte, Síria, Ucraïna, etc.
Durant els últims anys Brabo ha estat treballant per a diverses ONG i agències de notícies internacionals, com Associated Press, i ha publicat les seves fotografies als diaris i revistes més importants d’arreu del món. És membre de ple dret de la cooperativa de fotoperiodistes MeMo i cofundador de la publicació MeMo magazine.

Sobre National Geographic
Fa més d’un segle que National Geographic Society va començar la seva tasca de divulgació com una finestra oberta a tot el que succeeix al món. Amb el pas del temps, la institució ha adaptat el focus de la seva mirada a tots aquells conflictes que han marcat el nostre temps i han determinat el desenvolupament de les societats i de la història.

*L’entrada a l’exposició no està recomanada per a menors de 16 anys.
*Les imatges incloses a la mostra reflecteixen fets bèl•lics, sovint violents, que poden ferir la sensibilitat de l’espectador, fet pel qual l’assistència de menors a aquest acte queda sota la responsabilitat dels adults que els acompanyen. National Geographic s’eximeix de qualsevol responsabilitat.