15/09/2020
Cultura

Veure imatge de El Centre d’Art Tecla Sala obre l’exposició “Carlos Saura, fotògraf. Una vida rere la càmera” (nova finestra)

Dijous, 17 de setembre, el Centre d’Art Tecla Sala reprèn l’activitat expositiva amb un monogràfic sobre l’obra fotogràfica del director de cinema Carlos Saura. Sota el comissariat del fotògraf Chema Conesa, l’exposició presenta 116 imatges en blanc i negre: polaroids, fotografies pintades, quaderns personals, llibres de fotografia sobre l’artista i material audiovisual.

L’exposició posa de manifest la passió fotogràfica del cineasta i com el seu món creatiu comprèn diverses disciplines que, si bé es concentren en el cinema com a aglutinador de relats construïts per imatges i so, mai no ha deixat d’exercir amb total fruïció i dedicació.

Entorn de la seva primera passió, la fotografia, Saura ha construït un univers eclèctic en què hi caben totes les seves vivències, des del relat de pobresa i fred de l’Espanya autàrquica fins a la seva passió final per les fotografies acolorides i intervingudes per la seva mà; des de les imatges constructores d’escenografies, assajos i anàlisis estètiques de la seva filmografia fins a tot allò que ha poblat els seus afectes, la seva vida més íntima, la seva família. És tal la varietat de camins explorats que ens hem de rendir davant del caràcter inclassificable de la seva obra fotogràfica. La seva producció funciona més aviat com un diari personal que marca els esdeveniments de la seva vida sense distinció, siguin afectius o professionals. És com si aquest artista confiés a la imatge tota la seva capacitat expressiva per a qualsevol ús, per a qualsevol tècnica o format, per a qualsevol forma de comunicació humana.

Per desenvolupar un discurs gràficament coherent amb la varietat de la seva producció, l’exposició traça un recorregut paral·lel a la seva vida, i s’estructura per capítols:

• Primer laboratori, fotografies fetes a casa seva amb la família com a model.
  • Saura fotògraf, a la segona meitat dels anys cinquanta comença a viatjar per Espanya captant la realitat d’un país en plena reconstrucció.
  • Fotògraf cineasta, Saura dirigeix el primer llargmetratge l’any 1959 i la fotografia es converteix en un afegit a l’activitat principal.
  • Univers Saura, Carlos Saura no es considera hereu de cap influència concreta i, alhora, les reconeix totes. És el seu concepte d’apropiació de tota expressió creadora, formada al seu torn damunt d’una d’anterior i germen d’una altra de futura.
  • Fotosaurios, per a Saura la imatge no té sentit si no es plasma en un suport, si no existeix físicament, això l’impulsa a intervenir sobre les fotografies; és el cromatisme instintiu, l’expressionisme derivat de l’acció improvisada.
  • Polaroids, Carlos Saura es va servir de les imatges immediates per registrar la decidida voluntat de documentar la seva intimitat; la festivitat de compartir l’instant de la presa amb els mateixos fotografiats va ser la clau de l’èxit d’aquest sistema.

L’exposició romandrà oberta fins al 10 de gener, de dimarts a dissabte, d’11 a 14 i de 17 a 20 hores. Diumenges i festius, d’11 a 14 hores, i dilluns, tancat.

L’aforament és limitat i és obligatori l’ús de mascareta.